تبلیغات, هنر

نگاه ما به هنر باید چند صدایی باشد/ خلق آثار متفاوت از دل کارگاه

یک هنرمند مجسمه‌ساز معتقد است آثار باید چند صدایی باشند و با نامگذاری توسط هنرمند محدود نشوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجموعه‌ای از مجسمه‌های شاگردان جمشید مرادیان در فرهنگسرای ابن سینا به نمایش درآمده است. در این نمایشگاه آثاری از رضا میکائیل‌زاده، مهرناز آذرهوشنگ، شهرزاد باغچه‌سرایی، تینا بنایی، محمدرسول بیگ، هانیه چیت‌سازی، زهره عبدی خانه‌سری، مروارید قاقازانی، پرنیان مختاری، آیدا مرادیان، بیتا منش، آرزو ندرلو و سحرناز هوشیوار در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

رضا میکائیل‌زاده یکی از هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه درباره روند شکل‌گیری آثار این نمایشگاه گفت: آثاری که در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است، حاصل ۲-۳ سال کار کلاسی است که توسط هنرجویان جمشید مرادیان ساخته شدند و بعد آنها را به صورت نمایشگاه عرضه کردیم.

این هنرمند با بیان اینکه سوژه مشخصی برای خلق این آثار وجود نداشته است، ادامه داد: کلاس هایاین هنرمند در دو بخش تئوری و عملی برگزار می شود. در بخش تئوری که به فعالیت کتابخانه‌ای اختصاص دارد و بیشتر تمرکز ما روی هنر مدرن است و به ویژه مطالعات و بحث‌های زیادی در مورد فلسفه هنر و نظرات اندیشمندان مختلف داریم. این مطالعات باعث می شود هر کدام از هنرجویان علایق خود را پیدا کنند و بعد از آن به کار عملی بپردازند. در بخش عملی نیز تکنیک‌های مختلف را تجربه می کنیم و در نهایت هر کدام از هنرجویان بر اساس ایده‌ها و ذهنیت شخصی خود به خلق اثر می پردازند.

وی با اشاره به اینکه دو اثر ساخته شده از چوب را در این مجموعه ارایه کرده است، گفت: ما ابتدا نمونه کوچکی از طرح‌های خود را با گِل ساختیم و پس از آن با کپی کردن کار خود، آن را در ابعادی بزرگ‌تر ساختیم. آثار همه ما بدون عنوان است چون نوع نگاه ما به هنر این است که آثار باید چندصدایی باشند و با نام‌گذاری توسط هنرمند محدود نشوند. نکته دیگر این است که با وجود اینکه همه ما در یک کلاس کار کردیم اما آثارمان هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند و قاعده کلاس این بود که هنرجوها خودشان را پیدا کنند.

به گفته مرادیان، در این نمایشگاه آثار هنرجویانی به نمایش درآمده است که حدود ۲ سال نزد وی آموزش دیدند.

وی گفت: در واقع این مجموعه یک نمایشگاه آموزشی است که سعی کردیم در آن چگونگی شکل‌گیری یک مجسمه از مرحله ایده تا تبدیل آن به واقعیت را نشان دهیم. من نیز دو اثر خود را برای همراهی با شاگردانم در این مجموعه به نمایش گذاشتم. آثاری در این نمایشگاه در قالب نقش برجسته و مجسمه هستند که جنس بیشتر آنها از چوب است و تعدادی کار هم با فایبرگلاس و… ساخته شده‌اند. ویژگی مهم این نمایشگاه این است که اصلا کار کپی در آن نیست و قطعا این آثار را جای دیگری ندیده‌اید. چون این مجسمه‌ها نتیجه تلاش برای آموزش است و ایده‌های خالص هنرمندی که آنها را ساخته به نمایش گذاشته شده است.

Leave a Reply