پرسونال برندینگ

پرسونال برندینگ (برندسازی شخصی) – استراتژی‌هایی برای ساخت برند شخصی‌تان

پرسونال برندینگ

قرار است درباره‌ی روشی حرف بزنیم که بخشی از بازار دیجیتال است. در این مقاله، قصدم بر آن است درباره‌ی پرسونال برندینگ بنویسم که سردرگمی‌ها، روایت‌های نادرست، و سوتفاهم‌های بسیاری ایجاد کرده است. می‌خواهم از تجربه‌ی شخصی که در بازاریابی دیجیتال دارم استفاده و مبحث برندسازی شخصی را کمی شفاف‌سازی کنم. در این نوشتار چیزهایی در رابطه با موضوعات زیر یاد خواهیم گرفت:

پرسونال برندینگ چیست؟

روایت‌های نادرست درباره‌ی پرسونال برندینگ

چگونه برند شخصی‌تان و استراتژی‌های برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ) را بسازید

اهمیت پرسونال برندینگ

چه کسانی به پرسونال برندینگ نیاز دارند.

پرسونال برندینگ چیست؟

پرسونال برندینگ تماما به نحوه‌ی بیان کردن خودتان و نشان دادن درک‌تان از مهارت‌ها و استعدادها به سایر آدم‌ها از طریق پلتفرم‌های دیجیتال مربوط می‌شود. این روشی برای خلق تصویر یا پرسونایی از خودتان در پلتفرم‌های اینترنت است. روش ایجاد تصویری در بین اذهان مردم درباره‌ی خودتان با استفاده از کانال‌های اینترنتی مختلف.

برند شخصی شما ترکیبی از استعدا، مهارت‌ها و تجربه‌های منحصر به فرد است که فقط بیانگر شما است.

روایت‌های نادرست درباره‌ی پرسونال برندینگ

بیایید چند روایت نادرست درباره‌ی پرسونال برندینگ را بررسی کنیم. در میان آدم‌ها درباره‌ی پرسونال برندینگ تصورات غلطی وجود دارد و اغلب آن‌ها بین برندسازی شرکتی و برندسازی شخصی دچار سردرگمی می‌شوند. بیایید این سوتفاهم را برطرف و تفاوت بین آن‌ها را درک کنیم.

1. پرسونال برندینگ می‌تواند به ساخت هویت از پایه کمک کند

هویت شخصی بیشتر به آنچه واقعا انجام می‌دهید مربوط می‌شود و اینکه واقعا چه کسی هستید. به شما کمک می‌کند بر مبنای مهارت‌ها و استعدادتان یک هویت برای خودتان درست کنید. نمی‌توانید با استفاده از این روش صرفا یک هویت جعلی درست کنید. باید بر حقایق درست تکیه کنید و و در عین کار کردن روی ساخت برند شخصی برای خودتان از اطلاعات درست استفاده کنید.

2. پرسونال برندینگ یک استراتژی کوتاه مدت است

این یک درک غلط رایج است که برندهای شخصی در یک گستره‌ی زمانی کوتاه‌تر می‌مانند. اما در واقعیت این‌چنین کار نمی‌کند. یک تصویر برند به مدت طولانی‌تری می‌ماند و ما باید با رویکردی مثبت و ذهنی متمرکز بر آینده بر ساخت برند شخصی تمرکز کنیم. وقتی که یک برند شخصی موفق بسازید، برای همیشه ماندگار خواهد بود.

3. تصویر شخصی خوب است اما ضروری نیست

ما در قرنی زندگی می‌کنیم که در آن تمام اطلاعات درباره‌ی شخص یا هر برند بخصوصی در اینترنت موجود است. یک کلیک ساده می‌تواند همه‌ی این اطلاعات را ظرف چند ثانیه بر ما آشکار سازد. اگر معتقدید ضروری نیست، پس لازم است دوباره درباره‌ی آن فکر کنید. انقلاب اینترنت فرصت بزرگی را در فضای دیجیتال به بار آورده است و آدم‌ها منابع متعددی برای یافتن اطلاعات در اختیار دارند.

4. درست کردن برند شخصی وقتی که خراب شده باشد غیر ممکن است

مهم نیست چه چیزی خراب می‌شود و چگونه خراب می‌شود، همیشه راهی برای درست کردن آن هست. همیشه کاری وجود دارد که می‌توانید برای بهبود برند شخصی‌تان انجام دهید. این کار به مشاوره‌ی حرفه‌ای نیاز دارد. تمام آنچه نیاز دارید یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ است که می‌تواند در این کار به شما کمک کند.

5. هیچ گزینه‌ای برای تغییر برند شخصی وجود ندارد

این یک باور رایج است که وقتی تصویر برند شخصی ساخته می‌شود، هیچ گزینه‌ای برای تغییر آن وجود ندارد. اما در حقیقت، به کارگیری تغییر و برندسازی مجدد یا ساخت مجدد برند شخصی ممکن است. بیایید مثال فردی را در نظر بگیریم که این کار را با موفقیت انجام داد؛ آقای آلفرد نوبل. او یک سوئدی بود که کارهای زیادی انجام داد. وی یک تاجر، شیمیدان، مهندس، مخترع و نیکوکار بود. اما به خاطر اختراع دینامیت در رسانه‌ها به عنوان «تاجر مرگ» شناخته می‌شد. به منظور تغییر این برداشت، او تصمیم گرفت جایزه‌ی نوبل را ابداع کند که کارش تشخیص کسانی بود که به بشریت خدمت می‌کردند.

استراتژی‌هایی برای ساخت برند شخصی

به منظور ساخت یک برند شخصی موفق، می‌توانید موارد پیشنهادی زیر را امتحان کنید:

1. مخاطب‌تان را تعریف کنید

باید ابتدا مخاطب‌تان را تعریف کنید و بفهمید آن‌ها واقعا چه چیزهایی را می‌خواهند از شما بشنوند. فهرستی از استعدادها و مهارت‌های‌تان که می‌توانند به شما کمک کنند برند شخصی‌تان را برپا کنید تهیه نمایید. اگر جویای کار هستید یا کار آزاد دارید، در نتیجه نشان دادن استعدادهای‌تان مهم است. به منظور انجام این کار باید بر نوع مخاطب تمرکز کنید چون هر برند شخصی یک نوع مخاطب هدف را جذب می‌کند. بر اساس تصویر برند شخصی‌تان، می‌توانید مخاطب را جذب نمایید.

2. برای تصویر برند یک چشم‌انداز درست کنید

زمانی که روی تصویر برند شخصی‌تان کار می‌کنید، چشم اندازتان باید شفاف و روشن باشد. بر مهارت‌هایی که واقعا دارید تمرکز کنید. همه کاره و هیچ‌کاره نباشید. به جای پرداختن به کمیت، بر کیفیت تمرکز و از مهارت‌هایی استفاده کنید که با شخصیت‌تان جور هستند. هویت دیجیتال نباید بر مبنای اطلاعات کذب باشد.

3. پذیرش را یاد بگیرید

با شرکت کردن در مباحث و پذیرش پاسخ‌های انتقادی درباره‌ی استعداد یا مهارت‌های‌تان، مهارت‌های خود را در پلتفرم‌های اینترنتی بسنجید. با پذیرش تمام بازخوردها و پیشنهادات روی کامل ساختن خود حسابی کار کنید. اگر استعداد فوق عادی داشته باشید می‌توانید نسبت به بقیه متمایز بشوید. پس روی مهارت‌های‌تان و آن پاسخ‌های انتقادی کار کنید چون قطعا به شما کمک زیادی خواهد کرد.

4. روی پلتفرم‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‌های دیجیتال پروفایل‌تان را بهینه سازی کنید

به روز نگه داشتن پروفایل‌های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتالی دیگرتان مهم‌ترین کار است. تمام پروفایل‌‌ها و صفحات‌تان را بهینه سازی کنید، و اطلاعات اصلی‌تان را فهرست نمایید. همیشه از اطلاعات درست در پروفایل‌های‌تان استفاده کنید. یک هویت شخصی می‌تواند چیزی بسیار بیشتر از صرفا ارتقاء‌های شخصی باشد. هویت شخصی به افزایش اعتبار شما در اینترنت کمک می‌کند.

5. دستاوردهای‌تان را نشان بدهید

 اینترنت مکانی است که دروغ گفتن در آن کار بسیار سختی است چون هر اطلاعاتی در آن به راحتی قابل دسترسی است. به منظور ساخت یک تصویر برند موفق، باید دستاوردهای‌تان را از طریق بیان داستان‌های موفق نشان بدهید. این داستان‌های موفقیت در برندسازی شخصی نقش مهمی ایفا می‌کنند. تعداد مطالعات موردی، دستاوردها و نقاط عطف بین شما و آدم‌هایی که دنبال‌تان می‌کنند اعتماد ایجاد می‌کند.

اهمیت برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ)

وقتی از برندسازی شخصی صحبت می‌شود، می‌توانم از روی تجارب شخصی‌ام بگویم که آدم‌ها در محصولسرمایه‌گذاری نمی‌کنند بلکه در برندها سرمایه گذاری می‌کنند. به همین شکل سرمایه‌گذاران در شرکت شما سرمایه گذاری نمی‌کنند بلکه روی شما سرمایه گذاری می‌کنند. و شما فقط می‌توانید این میزان از اعتبار را با انجام برندسازی شخصی به دست بیاورید. اگر به دنبال رشد در حرفه یا کسب و کارتان هستید، باید پرسونال برندینگ را جدی بگیرید و کار کردن روی آن را آغاز کنید. بیایید چند مثال را در اینجا بررسی کنیم.

ورزشکاران پروژه‌های تاییدی را انجام می‌دهند نه به خاطر انجام یک ورزش بخصوص، بلکه این کار را بر مبنای استعدادشان و نحوه‌ی بازی کردن‌شان انجام می‌دهند.

هنرپیشه‌ها، سیاستمداران، مدیرعامل‌های شکرت و هر شخصی که استعدادی دارد می‌تواند یک برند شخصی بسازد و استعدادی که دارد را به نمایش بگذارد. پلتفرم‌های دیجیتال به هر یک از ما اجازه می‌دهند آنچه را داریم منتشر کنیم و داستان‌مان را به اشتراک بگذاریم. برند شخصی‌تان فقط چیزی نیست که فکر می‌کنید یا درباره‌ی خودتان به اشتراک می‌گذارید بلکه به آنچه سایر آدم‌ها درباره‌ی شما فکر می‌کنند، به اشتراک می‌گذارند، و صحبت می‌کنند مربوط می‌شود. هویت برندتان کلیتی است درباره‌ی آنچه سایرین درباره‌ی شما درک می‌کنند و با همه‌ی کارهایی که انجام می‌دهید تعریف می‌شود، بر مبنای آنچه موقع جستجو درباره‌ی شما در موتورهای جستجوی مختلف پیدا می‌کنند.

چه کسانی به پرسونال برندینگ نیاز دارند

برندسازی شخصی چیزی است که هر کسی مستحق آن است. اگر استعداد و مهارت‌هایی دارید پس قطعا به پرسونال برندینگ نیاز دارید. اگر روی برندسازی شخصی کار کنید می‌توانید در زمینه‌ی حرفه و شغل‌تان به چیزهای بیشتری دست پیدا کنید.

شما می‌توانید هر شخص یا حرفه‌ای باشید مثل قهرمان، ورزشکار، وکیل، پزشک، مهندس، بازاریاب دیجیتال، کارآفرین، معلم، کارمند حرفه‌ای، هنرپیشه، سیاستمدار، نویسنده، رقاص، خواننده، مربی شخصی، تعیلم دهنده، متخصص یا هر کسی که چیزهایی بیش از مهارت‌های عادی در اختیار دارد. برندسازی شخصی برای همه است.

نتیجه گیری

پرسونال برندینگ یک جاویژه (niche)، نیست بلکه برای همه مناسب است. برندسازی شخصی به هیچ طبقه‌ی خاصی محدود نمی‌شود. به هر کسی که می‌خواهد استعدادش را نشان بدهد تعلق دارد.

Leave a Reply